Trochu desivý retail s AI

 v Blog, Slovenčina

V tvrdom konkurenčnom boji e-shopov a maloobchodov sa umelá inteligencia (AI) stáva zbraňou, pri ktorej vyzerajú kupónové a zľavové akcie ako paleolitické oštepy. Kognitívne programy a automatickí predajní asistenti totiž disponujú dátami, ktoré sú neoceniteľné, ak s nimi narábate takticky a citlivo. Ale pozor, ide o dvojsečnú zbraň.

Cloud, dobre kŕmený obrovskými sústami dát, poskytuje učebnú látku programom, ktoré zákazníkom dokážu priniesť nielen komfort, ale hlavne zážitok z nakupovania. Pro-cloudovo orientovaný Microsoft dáva obchodným firmám k dispozícii nielen systémy ako Office 365, Dynamics 365, Skype for Business a podobne, ale umožňuje im aj využiť platformu Azure. V rámci nej poskytuje služby ako Machine Learning, Microsoft Graph, Cognitive Toolkit, Microsoft Bot Framework a ďalšie, čo v praxi znamená, že dnes na zrodenie samoučiacej aplikácie stačí pár riadkov kódu.

Čo môžu obchodným firmám takéto aplikácie priniesť? Tak napríklad…

  • adaptabilnú domovskú stránku e-shopu,
  • lepšie cielené odporúčania na základe predchádzajúcich nákupov,
  • automatické odporúčanie podobných produktov vďaka ich vizuálnej podobnosti,
  • zodpovedanie bežných spotrebiteľských otázok bez zaťažovania zamestnancov,
  • optimalizovanú logistiku tovarov…

Umelá inteligencia však dokáže aj sledovať a rozoznať zákazníkov v predajni podľa ich mobilného telefónu. Je schopná zistiť emočné rozpoloženie nakupujúceho vďaka zaznamenaniu biometrických údajov. Pomôže profilovať zákazníkov ešte aj podľa toho, či majú na prstenníku ľavej ruky obrúčku…

Na jednej strane je teda úžasné, že vďaka AI budú môcť obchodníci okamžite a rýchlo pomôcť svojim zákazníkom, rozoznajú tovary, pri ktorých cene ľudia krčia nosom, a podobne. Na druhej strane však môže byť takýto prístup pre mnohých príliš osobný, možno aj trocha desivý.

Microsoft ponúka mnoho dostupných nástrojov, preddefinovaných šablón a aplikácií, ktoré plne spolupracujú so systémom Dynamics 365 (ako aj Dynamics NAVAX) tak, aby ste mohli zachytiť a využiť trend nastupujúcej AI aj vy. Ak sa zamýšľate nad tým, či pre vás môže byť AI prínosná a či sa jej oplatí venovať už dnes pozornosť, odpoveď je jednoznačne áno. Kľúčom k úspechu však bude správne a veľmi citlivé stanovenie miery jej využitia.

Odporúčané články

Napíšte hľadaný výraz a stlačte ENTER